top of page

מיקום אסדת הגז - ככה מקבלים החלטה?


מאהל המחאה נגד מיקום אסדת הגז במרחק 10 ק"מ מחוף דור ובדרישה להזזתה ללב ים, מעלה תהיות לגבי דרך קבלת ההחלטה בעניין כה חשוב.

מי מאיתנו באמת יודע איך התקבלה ההחלטה?

מדובר בנושא מורכב, והנוגע לשורת נושאים - אנרגיה, איכות סביבה, בריאות, כלכלה ובטחון. לכן ההחלטה מחייבת מעורבות של גורמים רבים ושונים, וכמו שקורה בישראל בדרך כלל, בתהליך ארוך, מבולגן, לא מקצועי, לא שקוף, יקר, כוחני ומבוסס על ניסיונות מחטף. השותפים בתהליך היו: היזם נובל אנרג'י, משרד האנרגיה, המשרד לאיכות הסביבה, המועצה הארצית לתכנון ובניה, ועדת קנדל ואולי גופים נוספים (ראו סקירה של תהליך ההחלטה הלקוי באתר "עבודה שחורה").

ברור מי לא היו שותפים לקבלת ההחלטה: אזרחי המדינה!

לא האזרחים הגרים בחוף הכרמל בסמוך לאסדה, ולא כלל האזרחים. אלה גם אלה ישלמו את מחיר ההחלטה - בבריאות, בעלויות כלכליות, ובתוצאות הסביבתיות והביטחוניות הקשורות.

משום שהחלטה זו נופלת בתחום חוקי התכנון והבניה שהוא אולי התחום הכי פחות דמוקרטי בישראל (מורשת של המנדט הבריטי), תהליך ההחלטה כולו נתון בידי מומחים ונציגים במועצה הארצית לתכנון ובניה. במקרה זה, הנוגע לתחום הגז שהוא תחום חדש בנוף הישראלי, נראה כי יכולתה של המועצה הארצית לתכנון ובניה אינה תואמת את המשימה.

הדרך הנכונה לקבלת החלטה אסטרטגית כזו היא אחרת לגמרי - צריך להיות ברור מהרגע הראשון כי כל החלטה תצטרך לקבל אישור על ידי האזרחים. ברגע שמתקיים כלל זה, כל הדיון משתנה - ברור מי מחליט, ונבנה תהליך מסודר שמונע ניסיונות מחטף ואשר מאפשר החלטה שקולה והגונה. בגלל שהשפעת החלטה זו אינה שווה לכל האזרחים - תושבי האזור יושפעו ממנה הרבה יותר - צריכה להיות להם זכות ווטו על ההחלטה. זוהי דוגמה לצורך בביזור הממשל ויצירת רמת ממשל אזורית בישראל, כפי שתנועת אזרחים מציעה.

השלבים בתהליך כזה אמורים להיות:

  • ניתוח מקצועי ומעמיק. הניתוח יעשה על ידי היזם ומומחים מטעם הממשלה. ויכלול התייעצות עם הציבור.

  • גיבוש המלצות אנשי המקצוע. ההמלצות יוגשו במסמך מלא ומפורט למקבלי ההחלטות בממשלה וברשויות המקומיות הרלוונטיות. המסמך יהיה פתוח לציבור (אולי בהסתייגות מוגבלת לשיקולים ביטחוניים).

  • החלטת הרשות המבצעת - הממשלה והרשויות המקומיות המושפעות.

  • דיון ברשות המחוקקת - ככנסת ובמועצות של הרשויות המקומיות.

  • הצבעה ציבורית - אם הציבור ירצה בכך, הוא יוכל לדרוש הצבעה ציבורית על ההחלטה הן במישור המקומי והן במישור הארצי.

חיפוש לפי תגיות
פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיון
אין עדיין תגים.
עקוב אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page